Als organisator van wielerwedstrijden en veldritten (geen tochten) heb je verschillende stappen af te leggen.
Het KB tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de all-terreinwedstrijden werd aangepast. (KB 28.06.2019)
Als je een wielerwedstrijd wil organiseren, moet je het formulier “Aanvraag vergunning wielerwedstrijden” invullen. Dit formulier en het PRIMA-formulier vind je onderaan deze pagina en moet je minstens 3 maanden vóór de aanvang van het evenement indienen via Eaglebe. Via deze online tool dien je ook het parcours aan te duiden op de kaart of het parcours via een gpx-bestand op te laden.
Voor gesloten parcours (-3 km of volledig afgesloten voor het verkeer) dient er ook een omleidingsplan te worden voorzien. Onderaan deze pagina vind je ook enkele generieke adviezen voor wielerwedstrijden.
Hinder op de openbare weg? Kan je nog parkeren of is de straat volledig afgesloten?
Wanneer de wielerwedstrijd op een gesloten parcours plaatsvindt (zeer uitzonderlijk), zorgt de sportdienst van de gemeente in samenspraak met de organisator voor een briefje ter kennisgeving aan de desbetreffende woningen. Dit betekent dat er geen verkeer wordt toegelaten gedurende de wedstrijd. De organisator staat zelf in om deze briefjes aan de bewoners van het parcours minstens 1 week vooraf te bezorgen.
Hinder wegens doortochten en wielerwedstrijden
Hieronder vind je een overzicht van de doortochten en wielerwedstrijden op het grondgebied van Merchtem.
Downloads
- Overzicht wielerwedstrijden en doortochten 202490,6 Kb pdf
- 2019-11-05 Omzendbrief OOP 45 Wielerwedstrijden.pdf862,8 Kb pdf
- Aanvraag vergunning wielerwedstrijd.pdf123,1 Kb pdf
- Permanent advies Wielerwedstrijden -8km 2024.pdf193,6 Kb pdf