Digitale legalisatie of apostille aanvragen

Iedere burger, die in het bezit is van een elektronische identiteitskaart, kan via de publieke website eLegalization een legalisatie of apostille aanvragen voor verschillende documenten.

Welke documenten kunnen aangevraagd en voorgelegd worden voor legalisatie of apostillering?

  • De documenten / elektronische attesten uit het bevolkingsregister beschikbaar in Mijn DOSSIER.
  • Akten van de burgerlijke stand die zijn aangemaakt na 31 maart 2019 en de reeds gemigreerde akten in de Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS).

De verschillende formaten van akten zijn beschikbaar (afschrift, uittreksel, meertalig uittreksel Conventie van Wenen).

Hoe een aanvraag indienen?

Als burger:

Ga naar de website: https://elegalisation.diplomatie.be/

  • Klik op de tab ‘Aanmelden als burger’
  • Je kan eenvoudig inloggen met je eID of Itsme
  • Klik op ‘Nieuwe aanvraag’
  • Selecteer de oorsprong van het document
  • Selecteer het te legaliseren document
  • Kies het documentformaat
  • Kies de taal van het document
  • Kies het land van bestemming waar het document gebruikt zal worden
  • Vul je e-mailadres in
  • eLegalisation bepaalt automatisch of jouw document een legalisatie of apostille nodig heeft
  • Klik op ‘Indienen’

De ingediende aanvraag wordt op weekdagen binnen de 24u behandeld. Zodra de aanvraag verwerkt is, ontvang je per e-mail een elektronisch betalingsverzoek. Na de betaling is het document direct beschikbaar.

Als gemeente:

In sommige gevallen zal de handtekening van een document moeten worden gewettigd door de burgemeester of schepenen. Neem in dit geval contact op met de dienst burgerzaken: burgerzaken@merchtem.be of 052 38 18 20.

Kostprijs

Een legalisatie kost 20 euro per document dat je laat legaliseren.

Naar top