Waarom kreeg mijn buurman een BE-Alert bericht en ik niet?

Met de alarmeringstool BE-Alert kan de overheid de bevolking meteen verwittigen in een noodsituatie. Door je in te schrijven op www.be-alert.be krijg je een bericht wanneer er zich een noodsituatie voordoet, ook al ben je niet thuis. Je kan in je profiel tot wel vijf adressen toevoegen. Denk maar bijvoorbeeld aan je werkadres, het adres van familieleden, etc. Daarnaast kan je nog extra telefoonnummers en een tweede e-mailadres toevoegen.

Wat als ik in de onmiddellijke omgeving van het incident woon, maar toch niks heb gekregen?

De overheid staat in voor de alarmering van haar inwoners. Het is dus jouw burgemeester, de gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken, die het bericht zal uitsturen en bepaalt naar welke zone(s), wijk(en) of gemeente(n) een bericht wordt verstuurd.
Zij kunnen goed inschatten welke omliggende straten het meeste impact zullen hebben. Ze houden hierbij rekening met de aard van het incident, de weersomstandigheden, de bevolkingsdichtheid, de verkeerssituatie, etc. Kreeg je geen bericht, maar woon je wel in de buurt? Dan ligt je adres hoogstwaarschijnlijk niet in de geselecteerde zone.

Wat als ik in de geïmpacteerde zone woon, maar toch niks heb gekregen?

Controleer dan of je adressen nog up-to-date en correct zijn. Als je onlangs verhuisd bent, vergeet dan zeker ook je BE-Alert profiel niet aan te passen. Je kan dit eenvoudig doen door je aan te melden op je profiel en je gegevens aan te passen.

Waarom krijg ik tijdens een testmoment geen bericht?

Burgemeesters, gouverneurs of de Minister van Binnenlandse Zaken hebben iedere eerste donderdag van de maand de kans om BE-Alert te testen. Op die manier oefenen ze de procedures en testen we de capaciteit van de tool. De lokale overheden zijn echter niet verplicht om iedere maand te testen. Wanneer je dus niets hebt ontvangen, kan het zijn dat je gemeente niet heeft mee geoefend of dat je adres niet in de geselecteerde testzone ligt.

Wat als je nog niet ingeschreven bent, maar midden in een noodsituatie zit?

Dankzij de technologie waarbij BE-Alert een bericht kan versturen naar alle gsm-toestellen die zich binnen de zone van het incident bevinden, kan je een bericht krijgen ook al ben je niet ingeschreven. Dit wordt voornamelijk gebruikt bij incidenten waar een dringende handeling zoals schuilen of evacueren vereist is. Wanneer je wel ingeschreven bent en je bent niet thuis, maar je adres ligt wel in de geïmpacteerde zone, dan krijg je ook een bericht. Je zal dus nooit voor verrassingen komen te staan.

Gepubliceerd op vrijdag 08 oktober 2021
Nieuwsoverzicht
  • BE ALERT

Openingsuren & contact

Informatiebeheer

adres
Nieuwstraat 11785 Merchtem
Tel. tel.
052 38 11 71
e-mail
Vandaag open van 8u tot 12u
Morgen open van 8u tot 12u en 13u30 tot 16u

De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak. Maak online een afspraak via afspraken.merchtem.be of telefonisch op het nummer 052 38 11 70.

Deel deze pagina