Aangepaste zones 30 en fietszones vanaf 1 juli

Gepubliceerd op  dinsdag 24 jun 2025 om 11:43

Vanaf 1 juli worden de zones 30 en fietszones aangepast. Vooraleer we konden beginnen aan de nieuwe afbakening van de zones 30, hebben we eerst onze fietszones herbekeken. Hier hebben we rekening gehouden met onder andere nieuwe fietsinfrastructuur en het Fietsnetwerk.

Zo zal bijvoorbeeld de fietszone Olmestraat behouden blijven, maar wordt een gedeelte fietszone Mollemstraat (t.h.v. huisnr. 17) afgeschaft tot aan de Brusselsesteenweg (t.h.v. de manege), mits behoud van de maximumsnelheid van 30 km/u.

De fietszone in de Drielindenbaan blijft voorlopig behouden, maar zullen we afschaffen wanneer de OMA-fietssnelweg (F221) gerealiseerd is.

Daarnaast hebben we ook beslist om een nieuwe fietszone in te voeren om de verkeersveiligheid in de omgeving van het station te verhogen.

Naast deze nieuwe fietszones, hebben we vooral rekening gehouden met de school- en sportomgevingen, dorpskernen en fietssnelwegen om de afbakening van de zones 30 te bepalen. De overige straten van de huidige zones 30 zijn we dan straat per straat gaan bekijken om onze zones 30 in te korten, zodat we deze beter kunnen handhaven.

We vatten de wijzigingen van onze zones 30, waar opnieuw max 50km/u zal gereden mogen worden, even samen:

  • Brusselsesteenweg tussen Kalkovenlaan en Puursstraat;
  • Dendermondestraat tussen Sint Janstraat en zijstraat Dendermondestraat;
  • Steenhuffelstraat, gedeelte Middelstraat tot aan Processiebaan en gedeelte Peisegemstraat tot aan Leireken;
  • Ten Houte, Hof Ten Houte en gedeelte Dries tot aan Sint Huybrechtstraat;
  • Linthoutstraat, Hondsbergstraat en Romeinsebaan;
  • Osselveldstraat en Lobbeweg;
  • Doodlopend gedeelte Broekweg;
  • Gedeelte Lindestraat vanaf Hammesehoek tot aan grens Asse.

Het is de bedoeling dat we onze nieuwe zones 30 beter gaan kunnen handhaven. Zones 30 die te lang zijn, zorgen voor frustraties en onbegrip bij bestuurders, hierdoor is het draagvlak lager en de effectieve snelheid hoger. Door de afstand in te korten, hopen we op een groter draagvlak en zijn deze zones dus beter te handhaven. Maar niet door het plaatsen van Berlijnse kussens. Deze verkeersmaatregel heeft op grondgebied Merchtem een uitdovend karakter. We willen in samenwerking met de politie namelijk werk maken van GAS 5 om onze zones 30 te handhaven. Niet door middel van trajectcontroles, maar via een mobiele radarcamera en een CALOG-medewerker (politiepersoneel tewerkgesteld in een burgerfunctie) zodat deze persoon onverwacht in elke straat op ons grondgebied regelmatig op snelheid kan gaan controleren.

Meer info zone 30

Meer info

Naar top