Op de volgende gemeenteraad staan de aanpassingen van de verschillende zones 30 en fietszones in de eerste week van de zomervakantie ter goedkeuring.
Burgemeester Maarten Mast licht de plannen toe: “Vooraleer we konden beginnen aan de nieuwe afbakening van de zones 30, hebben we eerst onze fietszones herbekeken. Hier hebben we rekening gehouden met onder andere bestaande knippen, nieuwe fietsinfrastructuur en het Fietsnetwerk. Zo zal bijvoorbeeld de fietszone Olmestraat behouden blijven, maar wordt de fietszone Mollemstraat afgeschaft, mits behoud van de maximumsnelheid van 30 km/u. De fietszone in de Drielindenbaan blijft voorlopig behouden, maar zullen we afschaffen wanneer de OMA-fietssnelweg (F221) gerealiseerd is. Daarnaast hebben we ook beslist om een nieuwe fietszone in te voeren om de verkeersveiligheid in de omgeving van het station te verhogen.”
Schepen van Mobiliteit Dirk Blomme vult aan: “Naast deze nieuwe fietszones hebben we ook vooral rekening gehouden met de schoolomgevingen, dorpskernen en fietssnelwegen om de afbakening van de zones 30 te bepalen. De overige straten van de huidige zone 30 zijn we dan straat per straat gaan bekijken om onze zones 30 in te korten, zodat we deze beter kunnen handhaven.”
We vatten de wijzigingen van onze zones 30 waar opnieuw max 50km/u zal gereden mogen worden even samen:
- Brusselsesteenweg tussen Kalkovenlaan en Puursstraat;
- Dendermondestraat tussen Sint Janstraat en zijstraat Dendermondestraat;
- Steenhuffelstraat, gedeelte Middelstraat tot aan Processiebaan en gedeelte Peisegemstraat tot aan Leireken;
- Ten Houte, Hof Ten Houte en gedeelte Dries tot aan Sint Huybrechtstraat;
- Linthoutstraat, Hondsbergstraat en Romeinsebaan;
- Osseveldstraat en Lobbeweg;
- Doodlopend gedeelte Broekweg;
- Gedeelte Lindestraat vanaf Hammesehoek tot aan grens Asse.
Burgemeester Maarten Mast verduidelijkt: “Het is de bedoeling dat we onze nieuwe zones 30 beter gaan kunnen handhaven, maar niet door het plaatsen van Berlijnse kussens. Want laat me duidelijk zijn dat deze verkeersmaatregel op grondgebied Merchtem een uitdovend karakter zal hebben in deze legislatuur.”
Schepen van Mobiliteit Dirk Blomme: “Klopt, we willen deze legislatuur in samenwerking met de politie namelijk werk maken van GAS 5 om onze zones 30 te handhaven. Niet door middel van trajectcontroles, maar via een mobiele radarcamera en een CALOG-medewerker (politiepersoneel tewerkgesteld in een burgerfunctie) zodat deze persoon onverwacht in elke straat op ons grondgebied regelmatig op snelheid kan gaan controleren.”
Na de goedkeuring op de gemeenteraad zullen de plannen van de nieuwe zones 30 en fietszones op de website te bekijken zijn.